Glutenvrij eten, een hype maar voor sommige ook van groot belang. Tegenwoordig zijn er zoveel redenen om glutenvrij te gaan eten. Ik heb bij mijzelf ontdekt dat glutenvrij eten mij beter laat voelen. Om ook jou een idee te geven, laat ik je in deze blog mijn 3 favoriete glutenvrije ontbijtjes zien.

Morbi vitae purus dictum, ultrices tellus in, gravida lectus.

AUTEUR

Jill Plagmeijer

Zelf kwam ik in september 2019 erachter dat mijn onverklaarbare darmklachten weleens door een teveel aan gluten konden komen. Terwijl ik mijn moeder begeleidde in een weekje koolhydraat beperkt eten en zelf besloot mee te doen. Ik was stom verbaasd toen mijn darmklachten, waaronder steken in de buik, met de helft afnamen. Hierna besloot ik dit nog verder uit te pluizen. Ik besloot een glutenvrije pizzabodem aan te schaffen en deze te beleggen met o.a. 3 verschillende soorten kazen. Voor het eerst sinds jaren heb ik geen steken in mijn buik gehad na het eten van pizza. Super fijn! Nu eet ik al een aantal maanden mijn ontbijtjes helemaal glutenvrij, dit bevalt mij prima en geeft mij een fijne start van de dag. Hieronder deel ik mijn favoriete 3.

Ontbijtje 1: Glutenvrije havermout

Ik denk dat ik dit wel mijn favoriete ontbijtje kan noemen: glutenvrije havermout met amandelmelk en toppings naar keuze. Tot op heden had ik een hekel aan havermout en vond ik het naar niks smaken, maar ik heb het leuk voor mijzelf gemaakt. Bij deze mijn tip! Maak het eten leuk voor jezelf, maak er een feestje van.

Ingrediënten:
– Glutenvrije havermout (ik gebruik deze van de Albert Heijn: AH vrij van gluten havermout)
– Amandelmelk (ongezoet van Alpro)
– Snufje Kaneel
– Snufje Koek- en speculaaskruiden
– Fruit naar keuze: ik kies meestal voor een appel of blauwe bessen.
– Tip voor de zoete kauwen: voeg wat royale extra pure vlokken toe.

Bereidingswijze:
Zelf gooi ik altijd op gevoel wat havermout in een pannetje en voeg ik daar vervolgens op gevoel wat amandelmelk aan toe. Het fijne hiervan is dat je dit precies kan afstemmen op hoeveel trek je hebt en hoe dik je de havermout wilt. Tijdens het borrelen voeg ik wat kaneel en koek- en speculaaskruiden toe. Aan het einde top ik dit af met een appel of blauwe bessen en zoet naar keuze. En smullen maar.

Het fijne van dit ontbijt is dat deze heerlijk voedzaam is tot de lunch!

Ontbijtje 2: Glutenvrije granola met kwark

Mijn tweede ontbijtje is fijn als je weinig tijd hebt en toch goed gevoed de deur uit wilt. Een zelfgemaakte glutenvrije granola met kwark of griekse yoghurt. Mocht je geen tijd hebben om deze granola zelf te maken is mijn favoriet die van Eat natural – boekweit, zaden en honing – glutenfree.

Ingrediënten:
– 200 gram glutenvrije havervlokken
– 75 gram pecannoten
– 80 gram hazelnoten
– 75 gram pompoenpitten
– 50 gram kokosvlokken
– 1 eetlepel kaneel
– 1 eetlepel kokosolie
– 3 eetlepels ahornsiroop

Bereidingswijze:
Verwarm de oven voor op 180 graden.
Hak de pecannoten en hazelnoten in grove stukjes. Voeg alle ingrediënten behalve de kokosolie en ahornsiroop bij elkaar en meng dit.
Smelt de kokosolie en meng dit samen met de ahornsiroop door het mengsel.
Bekleed een bakplaat met bakpapier en verdeel het mengsel over de gehele bakplaat.
Bak in zo’n 18 tot 20 minuten goudbruin. Laat afkoelen en dek het af in een leuke pot.

Combineer de granola met kwark/griekse yoghurt en wat blauwe bessen voor de perfecte start van je dag!

Ontbijtje 3: Banaanpannenkoekjes